onsdag 19 april 2017

Härlig vårdag

Men oj, vilken härlig vårdag det blev idag! Mot alla odds får man säga, för det var frost och minusgrader när vi vaknade imorse. Jag har varit ute och bökat i trädgården i mer än fem timmar i eftermiddag. Jag har börjat kratta upp alla gamla löv i köksträdgården, och sen har jag rensat upp i rabatterna på baksidan av växthuset. Tänk, snart är det alldeles grönt och lummigt här.


I köksträdgården har rabarberplantorna verkligen skjutit fart. Kanske kan vi rentav njuta årets första rabarberpaj till helgen. När stjälkarna fortfarande är späda och fina är de ju som allra godast. 


Ett gäng pärlhyacinter har kommit upp och bildar en stor knallblå klunga vid foten på den gamla äppelträdsstammen. Det är "återanvända" lökar, som jag hade i kruka på köksbordet förra våren. 


Bakom växthuset hittade jag ett gäng koner, som jag köpte för 3 kronor styck på en loppis förra sommaren. Det är nog egentligen sådana där vaser man har på kyrkogården, men uppträdda på kastanjestaketet bildar de ju ett riktigt kul litet stilleben. Som tinnarna på ett sagoslott!


Växthuset står fortfarande mer eller mindre som jag lämnade det i höstas. Att tömma det och skura av det står på att-göra-listan nästa gång det är trädgårdsväder igen.


Så härligt bra man mår i både kropp och knopp när man har varit ute och grejat hela dagen! Nu känner jag mig nästan lite väderbiten, och om jag ska ta mig ur sängen imorgon får jag nog stretcha lite innan jag hoppar i duschen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!