söndag 27 november 2016

Första ljuset

Så brinner det första ljuset i advent. Fast det fortfarande är november flera dagar till, och fast solen strålar ute och termometern visar på många plusgrader. Men nog är det bra mysigt med advent ändå!


Årets adventsljusstake blev inte så rafflande som man skulle kunna ha trott. Jag blev lite sugen på att testa en rund variant, så jag tog en träskål vi hade hemma och bottnade den med lite oasis. Sen tryckte jag ner ljushållarna i den och dekorerade med grön mossa...


... och en handfull sockrade miniäpplen (som nästan ser ut som små körsbär) från byns finaste lilla blomsteraffär. Ljusen är vanliga vita antikljus, och jag har valt att hålla dem helt odekorerade. Less is more, för en gångs skull. Fast lite tråkigt är det nog ändå att de fina smideshållarna inte riktigt kommer till sin fulla rätt. När advent är slut kanske jag hittar på något annat med dem.


Annars är nästan det bästa med första advent att man får vakna och kliva upp i ett nystädat hus. Och att man får saffransbullar till kaffet, så klart. Med lite "Vinterstudion" på TV i bakgrunden kan man dessutom låtsas att det är vinter på riktigt. Senare idag ska jag försöka trotsa min hosta och pynta ute på trappen lite grann. Lite frisk luft har ju ingen dött av.

1 kommentar:

  1. Vilken vacker träskål! Fin adventsljusstake utan en massa överdåd!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!