torsdag 14 juli 2016

Bakom växthuset

Ända sedan förra sommaren har jag haft en tanke att jag vill göra något bakom växthuset. Det är en riktigt mysig hörna där, och planen i mitt huvud har hela tiden varit att skapa en liten sittplats av något slag. Vi fick "ärva" en hel hög gamla betongplattor av våra kompisar tidigare i sommar, så jag tänkte att jag kunde använda dem. Idag började jag gräva.


Som ni ser är det mer grässvål och diverse annat "mög" som ska bort innan jag är klar, men tanken är iallafall att det ska gå en liten grusgång från naturstenstrappan och bort till plattsättningen. Eftersom jag alltid är otålig och vill se det jag gör framför mig mer eller mindre omedelbart, så la jag plattor vartefter jag grävde. När jag pausade för dagen hade jag kommit så här långt.


Mellan trappan och plattsättningen är det redan en liten rabatt med silverarv, kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost', stjärnflocka, stäppsalvia och daggkåpa. Här finns också en blodfläder, en hortensia och tre små rosenspirea 'Japonica'. Jag har lagt plattorna med ganska stort mellanrum, så att jag kan pilla ner lite backtimjan i skarvarna. (Inspirerad av Tamara, så klart!) Som kant runt själva rabatten blir det naturstenar med ganska skarpa kanter, vilket blir en läcker kontrast mot plattorna och gruset.


Naturligtvis var jag tvungen att testa den ofärdiga sittplatsen med en stol och lite piff, trots att jag inte är klar. Den turkosfärgade rostiga korgen kommer från skroten och de gamla stormlyktorna i trädet är loppisfynd. Allt fanns redan hemma i ladan; mitt ultimata rekvisitaförråd. Hörnet längst in under den uppstammade hasselbusken saknade staket, så jag satte upp en billig pilspaljé från Rusta där.


Jaha, nu har jag jord upp till hårfästet igen. Gräva, gräva, gräva. Det är min grej, det. Projektet fortsätter med största sannolikhet imorgon. Om jag tar mig ur sängen...

5 kommentarer:

  1. Skönt att se att det finns fler än jag som går ovetenskapligt till väga när de lägger plattor. Själv lade jag marksten runt mina avloppsbrunnar, så långt lagret nu räckte. De ligger verkligen inte i våg och underarbetet är synnerligen bristfälligt, men vad tusan. Det ser i alla fall bättre ut än innan. Din stenläggning ser ypperlig ut, tycker jag. Ni "gnager" er ner i moraset bit för bit verkar det som.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att gräva och anlägga! perfekt väder i skåne för det också, lite lagom blött och molningt men ändå skönt! Varm dusch och skrubb och påt igen =)

    SvaraRadera
  3. Så snyggt det blir! Skönt att höra att det finns andra "otåliga" som också
    helst vill se resultat genast, känner igen mig själv ;).....
    Beundrar också ditt kastanjestaket som man ser i många trädgårdar.
    Men det har jag inte lyckats få tag på här, borde kanske komma över till Sverige
    för att köpa det!

    SvaraRadera
  4. hihi, jo gräva verkar vara din grej! Men så får du mycket (g)jort också! Det blir så fint allt du gör, inspirerande!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Och backtimjan kommer bli kanon!
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram!
    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!