fredag 29 juli 2016

Avocado

Tidigt i våras fick maken för sig att han skulle plantera en avocadokärna. Den sprack minsann upp och satte skott, och maken har sedan skött om den efter konstens alla regler. I början stod plantan i köksfönstret, men nu i sommar har den flyttat ut i växthuset, där den har växt till sig rejält.


Jag besökte en svensk väninna i Uganda för en sisådär 15 år sedan. Hon hade (och har säkert fortfarande) avokadoträd som bar frukt i sin trädgård. Det var bara att gå ut och plocka färska solmogna frukter och mumsa i sig. Aldrig har jag smakat så god avocado som där! Tänk om man kunde få ett sådant träd här hemma. Ordet 'avocado' lär för övrigt betyda testikel på aztekernas språk nahuati, men det är en helt annan historia...

5 kommentarer:

  1. Häftigt med ett eget avocadoträd! Och den där skylten i förra inlägget, den var också häftig! ;)

    Inte varit på Gotland alltså! Ja, men det måste du ju ändra på, här finns mycket fint ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Grattis! Har provat några gånger utan att lyckas få den att gro.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Bra gjort!Jag har ännu inte lyckats men jag tänker inte ge upp😊

    SvaraRadera
  4. Bra gjort!Jag har ännu inte lyckats men jag tänker inte ge upp😊

    SvaraRadera
  5. Jag har också en avocado jag grodde i vintras. Den växer utomhus nu i sommar
    och är snart en halv meter lång. Men vad jag ska göra med den till vintern
    vet jag inte riktigt än , får kanske försöka ha den inomhus.:)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!