onsdag 22 juni 2016

Skarhults slott

Min sista arbetsdag innan semestern har jag tillbringat med hela mitt fantastiska kollegium på likaledes fantastiska Skarhults slott, som ligger i Eslövs kommun. Vilken underbar miljö!


Målet med besöket var att titta på utställningen Den dolda kvinnomakten, som porträtterar fem starka slottsfruar under lika många århundraden. Det blev en fascinerande tidsresa, från 1500-talet fram till 1900-talet.


I historieböckerna nämns bara männen på slottet, men sanningen är den att det under stora delar av århundradena har varit kvinnor som har drivit slottet och fått det att frodas och utvecklas.


Att få röra sig i slottets fantastiska salar var en upplevelse i sig. Jag inser nu att vi måste ha en uppstoppad svan på midsommarfesten i år.


Eller ännu bättre: En påfågel.


I utställningen kan man även beskåda vackra tidsenliga klänningar, som man låtit sy upp just för ändamålet. När man ser den här känner man ju att man lever i fel århundrade...


Under delar av 1900-talet fungerade slottet som hushållsskola. Själv fick jag lite Downton Abbey-vibbar i det här köket.


Spår av herrar finns det naturligtvis också lite här och där; främst genom oljemålningar på den ena greven efter den andra. Parallellt med kvinnoutställningen pågår det också en utställning som heter Älskare och älskarinnor, där det figurerar en och annan karl. Den här installationen med hattarna på fönsterkarmen var läcker.


Efter den guidade rundvandringen traskade vi ut i den privata trädgården, som har speciella besökstider.


Oj, vilka rabatter! Buxbomkantade kvarter med salvia, lavendel, rosor, kantnepeta, malört och stjärnflocka, inramat av välkrattat grus.


Hortensia i terracottakruka på kullersten mot röd tegelvägg är inte fel!


Undrar just vad som gömmer sig bakom den här pampiga grinden? Det förtäljer inte historien...


Vad vore en slottsmiljö utan ett vattendrag och en gammal bro?


Ja, det här blev ju ännu ett skånskt utflyktstips som heter duga. Åk hit i sommar, vet jag! Information om öppettider och sånt hittar ni på slottets hemsida. 

4 kommentarer:

  1. Vilket ställe! Himla passande med ett intressant utflyktstips just som jag planerar en roadtrip i Skåne. Tack! Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till Skåne, Liza! Hojta till om du vill har fler tips. :-)

      Radera
  2. Så fint och vilken spännande plats det verkar vara.

    SvaraRadera
  3. Det är en fantastisk utställning - faktiskt den tredje i rad på samma tema. Jag har läst boken som kickade igång den första utställningen också, och den kan verkligen rekommenderas - även till de icke så historieintresserade!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!