söndag 24 januari 2016

Nystädat sovrum

Igår eftermiddag tog jag äntligen tag i ett projekt som har stått på att-göra-listan alldeles för länge: Att tvätta "kjolen" som hänger ner på sidorna av sängen. Den var inte speciellt vit längre, kan man säga... Efter 90-graderstvätt och torktumling (hängtorka kändes omständligt) blev den skinande ren och dammfri, om än något kortare än tidigare.


När sängarna ändå var framdragna en bit, så passade jag på att ta tag i ett annat projekt som skulle ha gjorts för länge sedan: Att skruva av handtaget på dörren vi använder som huvudgavel. I över 1,5 år har konsekvensen av det där dörrhandtaget varit att den ena sängbottnen (min) har stått en bra bit längre ut från väggen än den andra. Med skruvdragare var jobbet gjort på 2 minuter, så man kan ju undra varför vi har väntat. Men ni vet hur det är när man "bara ska prova" något, som sen förvandlas från en provisorisk lösning till en permanent sådan. Jag är nog lite av en världsmästare på just det...


För att komma upp i rätt höjd, så har vi ställt dörren ovanpå gamla gatstenar, som är staplade två och två på tre ställen längs golvlisten. Sängmadrasserna kilar sedan fast dörren mot väggen, så någon fastskruvning har vi inte behövt göra. Smidigt när man vill dra fram sängarna och dammsuga väggen bakom gaveln. (För det gör vi ju så ofta...) Jag gillar när det är mycket filtar, fårskinn och kuddar i sängen. Lakan och överkast kommer från IKEA, fårskinnen från olika marknader och filtarna från Norrgavel och Klippans Yllefabrik. Varma go'a filtar är en livsinvestering som gärna kan få kosta lite extra. (Undrar om man kommer undan med ett "fryslortavdrag" i deklarationen?)


Jag hade nästan glömt alla tidningshögar som jag har smugit in under sängen i olika omgångar. Först var det en hög, sedan två, sedan tre, sedan fyra... Det är ju helt galet så många tidningar det blir på ett år! Och det är ju ännu galnare när man betänker hur svårt det är att göra sig av med dem...


Jag har redan flera lådor med gamla tidningar nere i pysselrummet i källaren, men en låda till kan man väl alltid ha. nu hittade jag en tom trälåda som stod ute på glasverandan, där den tjänat som julmustförvaring över julhelgen. AB Necken Halmstad står det på kortsidorna. (Googlar man på det får man fram att det var en gammal "läskedrycksfabrik". Vilket härligt substantiv!) Den blir perfekt att ha de nyaste tidningarna i; de där som man fortfarande vill bläddra i innan de hamnar i källaren eller i grannens brevlåda.


Iris Lights-slingan får hänga uppe året runt. För säkerhets skull står det en liten bordslampa på fönsterbrädan också. Mycket ljus ska det vara! Farbrorn som bodde i huset före oss satte in fönsterbrädor av marmor, vilket jag är himla glad för, för det är så himla snyggt. (Det hade vi nog dessutom aldrig kostat på själva, hihi!) De rejäla golvplanken är också en av de allra bästa sakerna med vårt hus. De återkommer både i röda rummet och gröna rummet.


Just den där hörnan bakom stolen är ganska tradig och svårmöblerad, med alla utanpåliggande vattenrör och alla dammiga sladdar. Oftast är både stolen och väggkrokarna helt belamrade av kläder, men så måste det ju få vara. (Fast när bikinin hänger kvar sisådär ett halvår efter senaste användning kan man ju börja fundera...)


Nysorterat, nydammat, nytvättat och nydammsuget; nu kan man unna sig att ligga i sängen och läsa tidningar och bara njuta ett tag framöver! Fast det brukar tyvärr inte dröja särskilt länge innan det är dammigt och rörigt igen...

4 kommentarer:

  1. haha, känner så väl igen mig! Skall bara prova... tja sen vänjer man ju sig... och alla dessa tidningar man samlar på sig... skall gå igenom dem någon gång har jag tänkt, men högen växer och det blir allt trögare... jag läser ju gamla nummer då och då, men det där med att slänga, just dem man läser var det ju nåt som är bra att spara ;)

    Mysigt sovrum! Och tvätta hänget runtom, det skulle jag också behöva göra minsann... tack för påminnelsen.... och sötaste nallen sitter där!

    Ha en skön söndag nu, och vila i fina sängen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det konstigt så fort man vänjer sig vid vissa provisoriska saker hemma......Här finns mycket att ta tag i under vinter/vår. Har också fräschat upp lite här idag men det finns massor att göra. Problemet med vårat lilla hus är att det finns knappt någon extra förvaring/skrubb alls och varken källare eller riktig vindsförvaring(vinden kan man inte nå inifrån)....
    Och tidningar har vi också högvis både här och där. Har trappat ner något på inköpen i alla fall.... Brukar göra något ryck (allt för sällan) och gå igenom och riva ur vissa saker som jag tror kan vara bra att ha framöver....fast nu har jag rivit ur så mycket att dessa papper bildar egna högar....hm....
    Älskar dom breda golvplankorna! Varför fanns det inte såna under våra plastmattor??!
    Erat sovrum ser mysigt ut och härligt med riktiga yllefiltar också.
    Ja nu kan ni väl ta det lugnt med gott samvete:)
    Ha en fin dag!/ Kram Nettan

    SvaraRadera
  3. Åh, vad härligt med ett nystädat sovrum! Måste erkänna att jag är liiite avundsjuk... Vårt blev bara fuskstädat till jul och oftast kör man ju bara av lite snabbt med dammsugaren. Dags att skriva upp sovrumsstäd på att-görs-listan!
    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
  4. Härligt när man äntligen får gjort något man tänkt på länge! Det lustiga är att det oftast inte tar så lång tid. Gillar spegeln ovanför sängen!
    Må så gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!