söndag 27 december 2015

Slappareda'n

Idag är jag lite suddig i konturerna efter tre dagars intensivt julande. Därför unnar jag mig en hel dag klädd i julklappspyjamasen och julklappstofflorna och rör mig i princip bara mellan sängen och soffan. Vilken tur att det är så nära mellan sovrummet och vardagsrummet, så att jag slipper anstränga mig för mycket.


Sängen är den ultimata läshörnan. Det fiffiga med att ha ett sovrum och ett vardagsrum som sitter ihop är att man kan vara social fast man ligger kvar i sängen. (Under förutsättning att man inte har gäster som blir generade av en värdinna i pyjamas.) Och så kan man lyssna på TV:ljudet i bakgrunden och göra en kort utflykt till soffan när det är något man vill se.


Kylskåpet är fortfarande proppfullt av diverse rester från julbordet, så inte behöver vi gå till affären heller. Mitt sällskap för dagen är en hel hög olästa böcker och tidningar. Och så skumtomtar, förstås. Och kakor... Och chokladpraliner... 


Om man tröttnar på sängen och vill ha lite miljöombyte (en sisådär tio steg bort) är soffhörnan ett lämpligt alternativ. Där kan man också ligga och läsa. Filtarna ligger redo och väntar, och fjärrkontrollen till TV:n finns inom räckhåll. Tulpanerna och julduken börjar också bli lite lagom suddiga i konturerna...


Julafton, julda'n, annanda'n och slappareda'n. Så ser kalendern ut på Solhäll, och det är baske mig inte så dumt!

7 kommentarer:

  1. Verkar som du har en bra dag framför dig i "jamas" och med annat gott att läsa och äta.

    KRam

    SvaraRadera
  2. Så mysigt du har det. Slapparedag här också idag och utanför har snön fallit tung.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med! Och så vackert ute när det snöat här.
    God fortsättning på slappandet.

    SvaraRadera
  4. Det låter behagligt, sådana dagar behövs :)
    God fortsättning :)

    SvaraRadera
  5. Ja det låter ungefär som här då...förutom sängen.....rör oss mest mellan kök och vardagsrum.....Dricker te och fikar, äter, ser på tv, läser, spelar spel osv.....Lugnt och skönt! Ert "röda rum" är ju hur mysigt som helst med dom fina bokhyllorna! Ser så fint och hemtrevligt ut med böcker i ett hem!
    Slappa vidare ett tag till du!/ Kram Nettan

    SvaraRadera
  6. Me parece un plan genial! It looks a great plan!

    Marina

    SvaraRadera
  7. Gud så skönt det låter - precis som julhelgen skall vara. En tid för återhämtning med bra böcker, godis och tidningar och en bra film då och då.
    Kan tipsa om boken "Arvet efter dig" som är uppföljaren till Jojo Moyes bok "Livet efter dig" - också superbra !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!