söndag 20 december 2015

'Intokazi'

Amaryllis är verkligen drottningen i julens blomsterparad. Kan man annat än häpna över dess mäktiga skönhet och prakt? Att välja färg är inte lätt, så därför köper jag ofta flera olika sorter. Jag köper snittamaryllisar i olika färger ända från första advent, så att man får blomning meddetsamma. Sedan köper jag en enda ensam lök till advent, som jag sedan går och väntar på. Nu blommar årets variant!


Den är vit och heter 'Intokazi'. Den kommer från byns finaste lilla blomsteraffär och är planterad med grön mossa i en ärggrön plåtkruka från Fröjd. En skruvad blomsterpinne i smide hjälper stjälkarna att stå raka.


Jag är dålig på det där med att spara lökar och väcka dem till liv igen kommande år. Fast lite av det roliga är ju just att välja en ny sort för året, så det gör inte så himla mycket. Nästa år kanske jag väljer en mörkröd, eller kanske en polkagrisrandig.

7 kommentarer:

  1. Vit amaryllis är alltid vackert, särskilt om man får dem att blomma om för då kommer de i fas och blommar oftast på sommaren. Hela ditt fönster så vackert.
    Ha det så gott i helgerna
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig och de dina en riktigt god jul också, Anette!

      Radera
  2. Jag är verkligen inte duktig på att få dem att blomma om. Här köps det nya lökar varje år. Däremot så har jag inte köpt dem som snitt men blev sugen nu när du skrev om det :)
    Ha en fortsatt go kväll

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är amaryllisen en underbar blomma! Så smart med blomspiralen, en sån skulle jag behöva, mina skjuter i höjden så otroligt!
    Här köps inga lökar alls, har nog inget tålamod kanske.
    Ha en fin start på julveckan imorron!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Jag har en röd variant som är på gång att blomma nu. I en alldeles för orange ton kan tilläggas. Förra året hade jag en supersnygg mörkröd sort. Men vad den hette har jag ingen aning om. Jag har aldrig lyckats få en amaryllislök att blomma om. Däremot har jag fått dem att blomma ute i rabatten. Ganska märkligt när de blommar mitt i sommaren. Även om det säkert är mer "rätt" för dem egentligen.

    Din vit är så vacker. Speciellt med sitt stöd runt.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad fint du har i fönstret och själva fönstret är också vackert! Den vita amaryllisen är jättefin! Gillar alla möjliga sorter och färger men i år blev det en röd och en vit. Hade kunnat haft fler men har inte sett så många olika sorter som man brukar.....Jag brukar också kasta dom när dom blommat klart men skulle vilja spara dom om man hade det utrymmet....har liksom inte plats för så mycket extra..../ Nettan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!