torsdag 17 september 2015

Höstdvala

Nog börjar man bli lite hösttrött nu? Iallafall jag. Imorse vaknade jag med ett ryck och insåg att jag hade glömt att ställa klockan på ringning. (I hyfsad tid, dock.) Ute var det mörkt som tusan; rena natten. Mest av allt ville jag ligga kvar under täcket och tryna, men det var ju bara att masa sig upp. Under arbetsdagen ryckte jag upp mig en smula, men jag tror bestämt att hjärnan lade av igen så snart jag kom innanför dörren här hemma. När jag vispade ihop lite pannkakssmet för en stund sedan, så hann jag knäcka ett ägg i vasken och lägga skalet i bunken, innan jag återigen vaknade till liv med ett ryck. Jag säger då det...


Höstdvalan inne i min skalle kräver ju en matchande utemiljö; till helgen ska jag nog "hösta" till det lite mer runt huset också. Så här fint hade jag visst gjort i skottkärran på framsidan förra året. (Tur man har bilder till hjälp, när man själv inte riktigt minns så bra.) Ikväll går jag nog iallafall i ide tidigt, om än bara fram till klockan ringer imorgon igen. Om jag kommer ihåg att sätta på larmet, vill säga...

8 kommentarer:

  1. Jag har hittills varit riktigt pigg på morgnarna, men jag har svårt för mörkret så jag gruvar mig lite för vad som komma skall. Bara att följa med dock,

    Kram

    SvaraRadera
  2. Trevligt att höra att det finns fler som blir förvirrade så här års. Både kroppen och sinnet bruka braka ihop så här års, piggnar inte till förrän efter nyår. Men jag slipper i alla fall gå upp tidigt på morgnarna eftersom jag bara jobbar natt numera. Gissa om det är skönt att krypa ner i sängen när man vet att alla andra just ska gå upp! Tack för alla trevliga inlägg, jag är ledsen att jag inte alltid hinner kommentera, men jag följer dina inlägg troget ska du veta. Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  3. Här är också höst rusk nu..det har regnat o blåst ikväll.Fint med ljung/calluna i fina färger.Härlig kärra. Kram

    SvaraRadera
  4. Samma här... Fy vad jobbigt det är att kravla sig ur sängen om morgnarna.
    Härligt är det att få hösta till det lite i trädgården. Det piggar upp! :)
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  5. Håller med, det blir segare och segare på morgonen. Jag snoozar längre och längre för varje dag som går. Det bådar inte gott inför vintern...

    Härligt då med lite uppiggade höstfägring. Här har det ännu inte köpts några riktiga höstväxter. Om man inte räknar de tre små cyklamen som står vid ytterdörren.

    Ha en fin fredag och en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, kanske tröttheten börjar sätta till nu när det är mörkare! Själv är jag jättetrött på morgnarna numera och njuter av att kunna ligga kvar.

    Jättehärlig skottkärra och så fint med det rosa och vita!
    Måste nog skaffa lite ljung snart när det mesta börjar ta slut i krukorna!
    Ha en fin fredag imorron!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Lite segt har det känts här också. Fast jag ska försöka rycka upp mig och göra lite höstfint här också till helgen:)
    Passar bra då det är marknad i stan...bara det ville sluta regna...

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Uh, nej, jeg er heller ikke god til efterår og mørke! Jeg glæder mig allerede til foråret :-) Men det hjælper lidt hvis man pynter op med alle de fine ting som man jo heldigvis kan finde i efteråret. Så jeg samler æbler, rønnebær, kastanjer ... Men den trillebør du viser den slår da min pynt :-)
    God weekend!
    Hilsner fra Nana

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!