måndag 20 juli 2015

Sommarens antiklimax

Kombinationen krasse och rosa blommor lät som en höjdarkombination, när jag i början av våren sprang på en fröpåse från Impecta med just det utlovade innehållet. Bilden på paketet visade ljuvt gammelrosa blommor, och därför blev det onekligen lite av sommarens antiklimax när fröna jag sådde inte riktigt levererade det förväntade. Mina blommor är snarare matt vinröda och ser överblommade ut redan när de slår ut.


Fast krasse är ju krasse, och lite trevligt ser det väl ändå ut där den slingrar sig upp från den gamla zinkbaljan upp på växthusglaset.


Frågan är ändå inte om jag gillar den traditionella orangegula krassen mer. Den är frodigare på alla sätt och vis, tycker jag. Fast jag provar nog att spara några frön från min nya sort för plantering nästa år. Kanske blir blommorna mer gammelrosa då.

8 kommentarer:

  1. ja du.. de ser "lidande ut" tycker jag.. Jag köpte 2 påsar lite annorlunda krasse,(minns inte riktigt färgen för nån har varit i grytan o nafsat åt sej namnlappen)... de har grott sååå dåligt?? tror nog mera på den vanliga gammeldags krassen.Men visst är det härligt då de slingrar sej oppåt....

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig. Jag blev också besviken på "Purple imporior" (stavning?) krasse. Den ser överblommad ut direkt. Mina tog sig dåligt också och verkar vekare hela plantan. Min vanliga krasse som är sådda senare har växt om. Det är visserligen frön från mina tidigare planteringar och då har de väl redan "växt in sig" hos mig.
    Jag köpte också vit krasse från ett annat företag och de grodde aldrig trots att jag följde råden och la fröna i vatten. Också en besvikelse.
    Däremot provade jag att sätta vit Tagetes och den är jättefin. F1 hybrid dock så jag kan väl inte förvänta mig frön som ger vita igen.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte också den sorten för att matcha med andra rosa blommor.
    Idag slog den första blomman ut och jag är jätte besviken, dom är röda!
    Precis som på dom bild är mina med...

    SvaraRadera
  4. Jag har också beställt rosa krasse från impecta, mina har inte ännu börjat blomma återstår att se vilken färgs blommor jag får...

    SvaraRadera
  5. Jättefin färg tycker jag och har också haft den, men slutade odla krasse för den blev alltid så gul i bladen...!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Nu tycker jag ju att dina röda är supervackra och frodiga, men förstår besvikelsen över att det inte blev den färg du tänkt dig. Sånt är riktigt irriterande och händer alltför ofta tycker jag. Jag köpte tre olika sorter från Impecta i år, slingerkrasse, buskkrasse och den rosa, alla stämmer i färgen men växer svagare än dina röda och den 'vanliga' blandningen. De rosa är ursnygga som doppade i akvarellfärg eller lasyr, men vips har de blommat över och ser då tråkigare ut än övriga sorter. Intressant att höra att fler än jag har problem med storleken. Plantorna är små och växer långsamt. Efter en månad utan att det hänt nåt särskilt satte jag i extra plantor jag hade över och det ser fortfarande inte så där härligt fluffigt ut som man skulle önska och inte i närheten av din balja.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Hm, tråkigt. Vill minnas att jag fick fel för några år sedan. Inte från impecta utan annat ställe. Har för mig att de skulle vara vita eller cremevita men blev riktigt knallgula vilket inte var vad jag tänkt.

    SvaraRadera
  8. Vad intressant att läsa, både i inlägget och kommentarerna. Den krassen har jag själv varit sugen på, men då avstår jag nog nästa år också! Ni borde informera Impecta eftersom det verkar vara ett mer allmänt problem...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!