torsdag 25 juni 2015

Sälg, salvia och lite till

Nog är det ett trevligt sammanträffande att Biltema och Blomsterlandet ligger granne med varandra i Kristianstad. När jag hade inhandlat markduk på det ena stället gick bilen som av sig själv till det andra stället. Och trots att jag hade 29 plantor (och några till) som redan stod hemma och väntade, så kunde jag inte låta bli att handla en hängsälg att ha i min stora loppiskruka. Några lobelior att plantera längs kanten plockade jag också med mig. 


Sen är det bara så att jag inte klarar att gå förbi salviaplantor utan att stoppa dem i vagnen. Jag är GALEN i salvia! Två ståtliga stäppsalvior tronar nu bakom en fairyros och en sprickfärdig pion längst bort i rostornsrabatten. Förvisso ett spontanköp, men som av en händelse hade två icke-perenna gräsplantor lämnat ett rejält hål just här.


Jag köpte en säck halm på en djuraffär som jag passerade. Tänkte att det var fiffigt att lägga det under jordgubbsplantorna för att undvika att bären ligger direkt mot jorden. Inga mogna bär än här, inte. Bären är lika bleka som bloggerskan...


Sen var ju tanken att jag skulle fortsätta gräva, men eftersom det är semester tänkte jag att det kanske räcker om man grovarbetar varannan dag. Det är ju trots allt roligare att fixa i rabatterna. Jag rensade upp och planterade om lite grann i rabatten i sydvästra svängen, till vänster om pumpen (som är ful och fick hamna utanför bild). Det sibiriska älggräset och rosenkragarna från Oppmanna fick fylla ut lite grann här. Penny Lane-rosen låg ner mot väggen, men fick mina målade gardinstänger som stöd. Lavendeln i framkant ser för tradig ut, men tar sig förhoppningsvis senare i sommar.


Runt hörnet har honungsrosen Lykkefund precis börjat blomma. Buddlejan, kantnepetan och hostan (som inte har fattat att den inte borde trivas i gassande sol hela dagarna) är frodiga och fina framför rosen, men i övrigt är den här rabatten i ett mellanskede. Jag planterade in anisisop och några stenkyndelplantor strax till vänster utanför bild.


I den gamla skottkärran på framsidan blommar vårens penséer fortfarande som galningar. Jag plockar och plockar, och de blommar och blommar. Det ser nästan ut som en stor lila kudde! Plantorna börjar förvisso bli lite långa och rangliga, men får hänga med ett tag till. 


Jag duttade lite här, drog lite ogräs där, vattnade lite krukor och drack kaffe. Och vips så hade hela eftermiddagen gått! Nu bänkar jag mig för Ernst-premiär och laddar batterierna för morgondagens fortsatta gräv- och grusprojekt. Det här är minsann en semester helt i min smak!

3 kommentarer:

  1. Hahaha, borde läst här innan jag gick ner till storstubben för att kika på dagens grävning. Men härligt med dagens shopping, imorgon lär jorden spruta som sig bör igen. Kanske även på denna sidan häcken, håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu växer det som attan i trädgården - min är som en djungel!
    Ser att det växer bra hos dej också! Oj, så fint du har det!
    Ernst levererar som vanligt. Kul med ett gammal ruggigt hus, som han tar tag i ! Ska bli kul att följa hans intentioner här! Himla snygg kryddträdgård han fick till, med skiffer och allt. Nåja, han har väl ganska mycket hjälp förstås och kan bara "beställa" det han vill ha. Liiiite skillnad när man själv ska göra något större projekt! Men himla fint blir ju allt.

    Lycka till med grävandet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig semester, du har många projekt att pyssla med! Jag går liksom och vankar lite, har inget större projekt på gång, ingen plats till nya perenner...suck det är ju lite trist det... jag väntar lite på att gubben skall göra ett grävjobb åt mig, (min rygg fixar det inte riktigt) sen skall jag nog igång med en sak.. ;)

    Må gott i din mysiga och hemtrevliga trädgård!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!