söndag 29 mars 2015

Hej pelargon!

För ett par veckor sedan tog jag upp mina pelargoner från vinterförvaringen i källaren. Där nere har de fått stå rätt upp och ner i sina krukor i ett rum utan fönster, och jag har nog bara skvätt på dem lite vatten en enda gång. Det är alltid spännande att se om de överlever. Varje vinter är det alltid ett par billiga sorter som stryker med, men min erfarenhet är att de gamla hederliga sorterna, som till exempel Mårbacka, klarar sig hur bra som helst.


Mårbackan på bilden är nu inne på sin tredje säsong på Solhäll. Jag är brutal och klipper ner dem nästan helt, och den belönar mig genom att bli tätare och finare för varje år som går. Nu får den stå ute i smatten och lapa dagsljus tills det är dags att få komma ut i trädgården.

5 kommentarer:

  1. Det är ganska otroligt att man kan behandla växter så brutalt, och ändå överlever de. Jag gör likadant med fuchsior och det går hur bra som helst. Så många pelargoner har jag inte längre och en av dem jag har, har någon dum liten mus gnagt på i källaren. Men den lever ändå, konstigt nog.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte klippt ner mina, bara tagit bort bruna blad. De har stått gröna i verandan hela vintern faktiskt. Hoppas den låga temperaturen varit vila nog.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Pelargonen är verkligen en favoritblomma hos mig. Roligt med dessa kulturpelargoner som exempelvis Mårbacka och Dr Westerlund. Jag införskaffade idag på pelargonträffen några nya och lyckades också hitta en favorit som inte tycks ha klarat vinterförvaringen hos mig. Ha det gott!/Helena

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta och plantera om mina idag, jag tror alla har överlevt vintern.
    Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Jag har precis tagit skott av en tulpanpelargon som överlevt vintern bakom en gardin. Härligt med alla pelargonsorter!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!