tisdag 31 mars 2015

Att bygga en rabatt

I väntan på att våren ska komma på riktigt, så tittar jag tillbaka på gamla trädgårdsbilder. Så lätt man glömmer hur det faktiskt har sett ut! Som bakom päronträdet, till exempel. När vi flyttade till Solhäll 2008, så var den här delen av trädgården totalt igenväxt av kirskål och ett muterat gammalt buskage bestående av forsythia, paradisbuske och en jättebuxbom.


Det första vettiga som kom på plats var pappas fina rostorn och en vit klätterros, i sällskap av en och annan löjtnantshjärta och någon liten akleja. Det så sent som på sommaren 2011, men sen blev det liksom inte så himla mycket mer då. Fast på vårvintern 2012 började jag klippa ner de där buskarna på allvar, och på sommaren samma år fick jag för mig att jag skulle starta en "utgrävning" och påbörja det som jag kallade för en naturberså. Det var ett hästjobb, kan jag lova. Ser ni hur kirskålen fullkomligt frodas där i bakgrunden? 


Några trädgårdsplattor och en hel hög med grus och natursten kom på plats, och sen kunde jag börja plantera så smått. Det blev mest perenner, såsom funkia och ormbunkar, men också några små nävor och två ligusterplantor (som så småningom ska bli klot) på var sida om den lilla stenplattegången. Några flyttande grannar donerade sin fina gamla bänk, som jag målade grön. Några pilväggar från Rusta fick mota bort ogräset i bakkant.


Jag började gräva mig ännu längre åt vänster, och fler perenner kom på plats. Tulpanlökar som jag pillade ner hösten innan tittade upp så fint, och snäckdammen (ett särdeles betydande loppisfynd!) kom på plats. På rea på ett byggvaruhus hittade vi Putte, som sedan dess har fått sitta som kuttersmycke mitt i badet på sommaren.


Tänk att det är samma plats som alltså såg ut så här bara något år tidigare!


Förra sommaren, som egentligen bara var rabattens andra sommar, hade perennerna börjat växa ihop precis så där som man vill att det ska se ut. Ännu fler nävor har kommit på plats, och även myskmadra, vit salvia och några miscantusgräs. 


En härlig naturberså blev det minsann till slut! Fast mellanåt kallar jag platsen för snäckdammsrabatten, och ibland rostornrabatten. Kärt barn har många namn!


Nu längtar jag ännu mer efter trädgårdssäsongen som komma skall! Jag ser redan fram emot att sitta där på den gröna bänken och vila mig mellan varven. Snälla våren, sätt lite fart nu... 

10 kommentarer:

  1. Vilken underbar liten oas ni har fått till! Vilket jobb! Och visst är det kul att man spar bilder hur det såg ut innan, mysigt att sitta och titta på nu när man inte kan få komma igång där ute... Men hur fick du bort all kirskål, går det ens att bli av med undrar jag. Jag har ett hörn nu här hemma, som jag täckt med plast ett par säsonger, och där skulle jag kunna tänka mig att göra en liten grusbädd med lite rabatter runt om. Här fick jag inspiration!

    Ha det fint nu i påsk!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen förvandlat denna plats till något riktigt vackert! Åh, så fint det blev! En verkligt vacker viloplats att njuta av!
    Ja, kirskålen är ett elände! Har massor av den sorten på torpet, men de är vackra när de blommar, att blanda i buketter med rosor och pioner....!
    Myskmadran har jag låtit växa fritt i perennrabatten för att den skulle ta kål på den förhatliga knölklockan - ett ogräs "from hell"! Vet inte om jag lyckats, men myskmadra har jag i alla fall nästan i hela rabatten nu! Åh, din näva är såååå fin!
    Ja, visst längtar man nu! Moln, hagel och regn här idag och lite sol också!
    Nu hoppas vi!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilken skillnad! Kul att titta tillbaka på gamla bilder och se vad som hänt, man glömmer ju lätt bort..(iallafall jag)
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  4. Men så fint!Duktig du är!
    Visst längtar man riktigt mycket efter våren och solen nu :)
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Verkligen en förvandlign som heter duga! Vilket jobb och så fint det blivit. Kul med före och efter bilder. Själv är jag urdålig på det där med före.
    Önskar dig fin påsk
    Anette

    SvaraRadera
  6. For en kjempefin forvandling! Det var fantastisk å se!

    SvaraRadera
  7. Vilken stor förändring, himla fint. Tänk så mycket som kan hända på bara några år. Roligt med före och efter bilder, önskar att jag vore bättre på det. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  8. Åhh så kul att se den nya fina rabatten och platsen växa fram - vilken förvandling !!
    Fantastiskt vackert med den gröna bänken, klättertornet och vattenblänket tillsammans med växterna och pilstaketet i bakgrunden som markering.
    Förstår att du längtar !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Vad du trollar! Roligt att se före och efter!! Mycket snygga rabatter.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!