måndag 5 januari 2015

Trettondagsafton

Trettondagsafton i "Glesbygd" bjuder på sol och kallt väder. Solstrålarna silar in i stugan och avslöjar obarmhärtigt att det nog är dags att plocka fram dammsugaren igen. Förvisso bor vi i ett hus med självdrag, men det tenderar att bli rätt dammigt i hörnen ändå. Aska och vedhantering i hörnan vid murspisen gör också sitt för att skräpa ner lite extra. Utanför bild finns också bevis för att invånarna på Solhäll är rätt duktiga på att "höga" sig, i synnerhet när man snart har gått hemma och slappat i 18 dagar...

 

Städning står kanske inte högst på min önskelista, men hittills är jag iallafall duktig på att hedra mitt nyårslöfte om nya tulpaner varje vecka. Redan i lördags införskaffades årets andra bukett (tekniskt sett första, eftersom de förra handlades redan den 28 december); en kallt rosa variant från torget i Kristianstad. Observera också att en trädgårdsbok redan har hittat fram ur bokhyllans gömmor. Hux flux blev det vår i ett litet hörn av tillvaron! 


Innan dammsugaren kommer fram (OM den kommer fram alls) ska vi iallafall ta oss en långpromenad och få lite sol i själen och en dos D-vitamin i våra vintertrötta kroppar. Fram med långkalsongerna! Jag ska bara försöka slita mig från en animerad film om söta små sköldpaddor, som går på TV just nu...

3 kommentarer:

  1. Nej, strunta du i dammsugaren idag också! Tids nog åker den väl fram! Så tänker i alla fall jag, som städade och gjorde såååå fint till bjudningen den 21/12 - den städningen får räcka så länge!

    Härligt med solen som letar sej in! Här dröjer det nog lite, men annat är det på torpet där lyser den in hela dagen!

    Ha en fin trettonhelg och njuuut!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Härligt när solstrålarna letar sig in och piggar upp. Nu blir det bara ljusare och ljusare för varje dag. :-)

    Trevlig trettonhelg!
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Åh, film om sköldpaddor! Nu blev vår Benny intresserad :-) Visst är det märkligt med "högar"...ibland känns det som om det rasar saker ifrån mig när jag går omkring i huset. För var jag än har varit så ligger det nåt där! Men det ser väldigt fint ut med tulpanerna och det otroligt söta lilla bordet i hallen.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!