onsdag 14 maj 2014

Tulpaner och grönska

Den senaste veckans myckna regnande har iallafall fört med sig att trädgården är makalöst frodig och grön. (Och som bekant gillar jag ju grön!) Perennerna har kommit upp rejält i rabatterna och mina rosor ser ut att bli täta och fina i år. Mycket i trädgården är nu inne på sitt tredje år, och det lär ju liksom vara då man börjar kunna se vartåt det lutar.


I år har det inte varit något större tulpanår här på Solhäll, men jag satte å andra sidan inte heller några nya lökar i höstas. Av mina fina rosa Angelique har bara hälften kommit upp och många av de andra lökarna har skjutit GULA tulpaner, trots att de varit vita tidigare år. Hmmm... Det blir nog till att sätta lite nya lökar i höst.


Jag har i ärlighetens namn ganska många rabatter kvar att vårstäda, så det känns bra att det visst ska bli varmare och stadigare väder till helgen. Då får det nog även bli en tur med gräsklipparen igen, och det är ju verkligen på tiden att trädgårdsmöblerna får komma ut. (Inte för att jag sitter stilla så mycket, men iallafall.) En arbetsdag till imorgon, sen tar vi helg igen!

10 kommentarer:

  1. Förstår att du trivs i det gröna!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Ser magiskt ut!

    SvaraRadera
  3. Snyggt med det röda klättertornet mitt i all grönska !
    Jaa, till helgen hoppas vi på bättre väder med sol och värme !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Grönt är det verkligen nu! Jag hoppas kunna prioritera kameran imorgon kväll för att föreviga det gröna.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag ser också fram emot mildare väder och längtar efter lite trädgårdsfix! Du har så fint i din trädgård och rostornet är såå läckert där i förgrunden!
    Ja, nu får vi hoppas på lite värme och sol!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Så grönt det är!
    Härligt att det växer så det knakar.
    I helgen kommer solen så då får du njuta ute hela tiden=))

    Ha en skön dag//Hannis

    SvaraRadera
  7. Jo, det är verkligen en frodig grönska just nu. Regnet har verkligen gjort nytta.
    Så fint det ser ut! Lilla Putte (eller hette hon Nisse...?) ser jättenöjd ut i sitt bad. :-)
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  8. Skojar du? Det är galet vad det grönskat till sig i och med regnet.

    Några dagars sol på det så blommar både kärleksört och höstrudbeckia inom kort ;) Skämt o sido. Vi vill så klart ha piontid först! Säger bara wow och lite mer wow för din bild på pionknoppen. Mina pioner har också knoppar i massor - trots att flera av plantorna blev flyttade i höstas. Gilla!

    Önskar dig en fin helg (du är ju snart där) i solen!
    Tamara

    SvaraRadera
  9. Hej. FÖrsta gången jag tittar in hos dig. Fint du har det :-) Nu är det en hääärlig tid. Vill inte jobba. Bara vara i min trädgård och designa rabatter och grönsaksland.

    Mvh,
    lottasskaparkraft.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Mmm, lutar åt en ogräsrensarhelg i helgen, för att inte tala om gräsmattan som växer som sjutton och gömmer sig bakom ursäkten att det regnar för att slippa bli klippt...

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!