lördag 22 mars 2014

Vad har jag planterat egentligen?

Även om jag nu råkar vara nästintill världsmästare när det gäller att shoppa plantor till min trädgård, så har jag definitivt inte varit världsmästare när det gäller att dokumentera vad det är jag gräver ner. Jag avundas alla er som är duktiga och bokför era rabatter i Excell-blad och trädgårdsdagböcker. Jag började med det sistnämnda en gång i tiden, men sen rann det liksom bara ut i sanden. (Och då GILLAR jag ju ändå anteckningsböcker, som bekant!)

Däremot har jag faktiskt varit ganska duktig på att spara alla lappar och etiketter på sådant jag har planterat under de snart 6 år som vi har härjat i trädgården här på Solhäll. Lapparna har jag helt sonika samlat på hög i ladan, jordiga och dana. Jag har nog tänkt att jag skulle organsiera dem lite bättre någon dag, och idag kändes det som att det var en sådan dag. 


Jag fick börja med att torka av alla etiketter med disktrasa, så lortiga var de. Sen gjorde jag bara som ett litet kartotek i en zinklåda jag hade drällandes i pysselrummet. Inget märkvärdigt, men det fungerar. 

Förutom ordning och reda blev resultatet verkligen en trevlig resa down memory lane. Några saker har inte tagit sig och några har inte överlevt, men annars konstaterar jag att det mesta faktiskt finns kvar där ute. Nu håller jag tummarna för att de har överlevt den här vintern också.

7 kommentarer:

  1. Minnet är inte alltid (sällan) så bra som man vill tro. Jag skriver ner i ett worddokument vad jag planterar i trädgården. Ibland glömmer jag dock att skriva ner ;).

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ha kvar vad man planterat!

    SvaraRadera
  3. Jessica, grannen22 mars 2014 kl. 20:40

    Jag tackade min ibland noggranna själ att jag gjorde skissar över några av rabatterna i höstas. Nu när man börjar rensa är det kul att inte rensa bort allt det fina :)

    SvaraRadera
  4. Jag sparar också etiketterna, och sätter in dem in en pärm, som är uppdelat med en flik för varje rabatt, och så har jag plastfickor, såna som barn hade/har (?) till Pokemonkort om var populära förut (tror jag det var i alla fall), perfekt till växtetiketter, och så kan man lätt flytta dem när man flyttar en växt! Skulle aldrig komma ihåg namnen om jag inte sparade etiketterna... ;)

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det är när man ser att växterna finns kvar efter flera år som man slitit med. Kul att hitta din blogg, återkomma hit det kommer jag att göra.
    Ha en fin söndag
    Meta

    SvaraRadera
  6. Det blev ju jättefint!
    Jag tänkte ju börja min trädgårdsresa denna våren och jag ska verkligen försöka föra trädgårdsdagbok....vi får väl se hur det går....
    Kram Jennica

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!