fredag 21 februari 2014

Gröna krukor och lite sorg

Jag får krypa till korset och erkänna det: Jag är en obotlig blomkrukoholic. Det är precis som att jag inte kan gå in i en blomsteraffär utan att komma ut med något nytt. Maximalt mycket-vill-ha-mer-syndrom. Därför är det inte så konstigt att jag i igår eftermiddag "bara skulle sticka in huvudet" på den nyöppnade Blomsterlandet-butiken i Kristianstad, men kom ut med tre nya krukor. Gröna, naturligtvis.


Ljuvlig grön glacyr på alla tre; den mönstrade i mitten dessutom med mönster. Nästan lite asiatiskt, så där, på små tassar.


Myrsine-trädet fanns redan hemma, men blev riktigt glad över sin fina nya kruka. Det blev nästan som ett litet bonsai-träd!


Och så har jag ju pippi på betongägg... För 12 kronor styck kändes det nästan kriminellt att inte köpa några, och att bli klassad som kriminell vore ju förfärligt! De kan nog bli fina i något litet vårarrangemang framöver.


Mina fina fynd till trots måste jag avsluta dagens inlägg med att uttrycka lite sorg. Där Blomsterlandet ligger idag låg nämligen tidigare en privatägd plantskola, som tillhörde en av mina absoluta favoriter. De höll inte samma låga priser som en större kedja kan erbjuda, men har alltid erbjudit ett bra utbud, god expertis, bra kvalitet på växter och roliga "trädgårdstillbehör". Inget ont om Blomsterlandet, men jag kommer att sakna mina sommarutflykter till Växthuset...

10 kommentarer:

  1. Att du är grönoholic råder det heller ingen tvekan om=))
    Fina är dom alla tre!!

    Stor kram tillbaka till dig//Hannis

    SvaraRadera
  2. Vad fina och grönt är ju riktigt skönt!
    Tråkigt när de stora kedjorna tar över allt, själv hade jag några favoriter som Plantagen har tagit över. Det finns inte så många privatägda kvar nu tyvärr.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  3. DU har andra ögon är jag. Det är helt uppenbart. Jag var där för ett par dagar sedan och såg inte de där fina krukorna. Behöver visserligen inga krukor men ändå... :).
    Jag saknar också Växthuset. Visst, Blomsterlandet verkar väl vara helt okej men det är inte samma som ett privatägt ställe. Snart öppnar Solhaga igen.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig. Denna plantskola tillhörde en av mina favoriter också. Vi åkte från Karlshamn dit, för att shoppa blommor. Alltid spännande att titta på utbudet, och min käre man hittade alltid " användbara " prylar till trädgården Disiga februarihälsningar från Eva L. i Blekinge.

    SvaraRadera
  5. Fina krukor, håller med dig i din sorg,,det var min favorit affär med,,fick alltid ha släp med när vi skulle..inget fel på Blomsterlandet,,men Växthuset var bra service, fina grejor och mycket att välja på för låga priser,,jämfört med här i Blekinge var det billigt,,de kanske skulle höjt lite men då konkurreras de nog ut av dessa kedjir,, Betong ägg fint,ett måste både för mig och inne och ute..,jag klurar på hur man gör ett betongägg som är tomt inuti så där kan växa lite taklök,, ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  6. Grattis till fina inköp! Tyckte särskilt mycket om den mönstrade krukan. Jättefin.
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  7. Hej, vilken härlig syn med de fina krukorna, jag har tio mil till Blomsterlandet men har tänkt titta in när jag kommer i närheten, har sett de fina gröna krukorna i någon tidning och blev störtkär!

    /Jenny

    Ps. Fin blogg!

    SvaraRadera
  8. Ja det är sorg i mitt hjärta också...

    SvaraRadera
  9. Väldig snygga krukor, särskilt i kombination med varandra. Här i Malmö ligger Blomsterlandet på andra sidan stan och som den cityslicker man är så känns tjugo minuters bilfärd dit som en halvdagsutflykt... Så jag har aldrig varit där! Får se om jag kan råda bot på det framöver. Men jag gillar i och för sig också mer de unika och lite mindre ställena.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  10. Kan bara hålla med dig! Det är inte alls samma sak med Blomsterlandet. Får hoppas att de "spottar upp sig" när utomhussäsongen kommer igång. Just nu känns det mer som en inredningsbutik. Bra för dig visserligen. Annars hade du ju inte kunnat göra så finfina - och billiga - fynd. Fynda är kul!!

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!