måndag 9 december 2013

Kök i advent

I år har jag inte julpyntat så mycket i köket, utan försökt hålla det så där lite lagom. Den fina Nusnäs-staken står iallafall i fönstret och julgardinen har kommit upp, men några julblommor i fönstret tror jag inte det blir i år.


I soffan har jag bytt ut en av de gröna kuddarna mot en röd. Fast jag tycker faktiskt att det ljusgröna funkar till jul också. Grönt funkar året runt, helt enkelt!


På arbetsbänken står lite tallris i den vita kannan, och ur farmors gröna burk (som står framme året runt) kan man förse sig med pepparkakor.


Inte ens på köksbordet hittar man några julblommor. Jag pillade helt sonika ner en kotte och några kanelstänger bland blommorna i betongkoppen som redan stod där. Med lite fantasi ser ju den där suckulenten ut som en liten gran!


Plastmattan på golvet är vändbar och har fått den vita sidan upp. En och annan julhandduk hänger här och där, och glöggflaskan får stå framme på spisen.


I det lilla fönstret ovanför diskbänken står två små runda enar (?) i krukorna från Fröjd, som jag visade härom dagen. Lisa Larsons adventsbarn tillhör mina absoluta julfavoriter och får stå på första parkett varje år. Trevligt att tända ljusen när man står i diskbaljan!


Lite mer tallris i ett gammalt litermått på den lilla hyllan i hörnet får räcka som pynt där. 


På dörrhandtaget hänger den fina handtextade skylten som Susanne King har gjort, och som jag hade turen att vinna i en bloggutlottning för några år sedan.


Ja, det blev ju faktiskt en del pynt trots allt; inlägget blev riktigt långt. Kanske smyger det sig även fram någon liten tomte till jul. Vi får väl se hur det blir med den saken. Avslutningsvis säger jag grattis på namnsdagen till alla andra "Annor" där ute!

10 kommentarer:

  1. Vilket mysigt "smyg-julat" kök! Och grattis till namnsdagen till dig!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  2. Grattis på namnsdagen kära granne! Ångrar nu att jag inte såg till att bli lite skraj i helgen, solhäll är absolut bästa stället att ta sig då iaf o nu vet jag ju vart pepparkakorna göms! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har sagt det förut men det tål att upprepas- himmel så hemtrevligt ni har det!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, alla sorters grönt passar vid alla årstider. Jag gillar ditt diskställ, var kommer det ifrån? Diskställ är en marig grej, tycker jag, sällan att de är som jag vill ha dem...

    SvaraRadera
  5. Grattis du också på namnsdagen! Du glömmer väl inte att lägga lutfisken i blöt idag?
    /marita - som också heter Anna :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du har jättefint och lagom med pynt och det gröna funkar verkligen året runt!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Jag tycker ditt kök är så fint - alldeles lagom julpyntat.
    Jag pyntar också väldigt lite inne, men på altanen på baksidan huset och vid entréen är det desto mer.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    (Grön är min favvofärg också.)

    SvaraRadera
  8. jisses så fint ni har det.. så städat..annat är det här..;L(( Grönt passat så bra till jul! Lisa Larssons barn är ju för söta! Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Vad fint du har det! Kan inte låta bli att säga det varje gång jag tittar in här... :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Städat var ordet:) Grönt är en härlig julfärg och jag sätter till lite (?!)rött varje år. Minimalism är inte min grej utan hos mig kommer julen in med buller o bång!
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!