måndag 24 juni 2013

Rapport från köksträdgården

Varje sommar förvånas jag över vilken känsla av rikedom det skänker när man kan skörda sina egenodlade grödor. Nu frodas spenat, plocksallad och ruccola i sina pallkragar, och snart kan vi även börja dra upp rädisor, lök och morötter.


De tre tomatplantorna jag köpte tidigare i sommar ser ut att trivas bra mot kompostspaljén. Där får de mycket sol hela dagarna och står med rötterna djupt i kogösel. För första gången i livet har jag fattat det där med att tjuva plantorna. Man lär något nytt varje år, odlingsnovis som man fortfarande är!


Bönstjälkarna har börjat klättra i mitt hemmagjorda klätterstöd. Tänk att fjolårets nerklippta syrénslanor kom så väl till pass! Det fina blomstödet i pelargonhinken hänger med för tredje sommaren i rad och är gjort av duktiga Dona-Pernilla.


Loppad grön pall och lavendel i tunnor, bara för att det är snyggt. Till och med eldningstunnan har börjat få en skön patina, haha!


I tråget växer zinnior så det knakar, och i tvättunnan har luktärterna börjat ta fart. Jag ser fram emot att få plocka små buketter framöver i sommar.


Månadssmultron kan man inte få för många av. För att vara på den säkra sidan har jag både gamla och nya plantor.


Just i köksträdgården är det extra kul med prylar som får stå där bara för att de är vackra. Det känns som om man kommer undan med more is more-filosofin här; jag spanar alltid lite extra efter gamla terracottakrukor och andra roliga grejer när vi är på loppis. 


Jag är nöjd med den "utgrävning" jag gjorde av köksträdgårdsområdet tidigare i vår, men det finns mer jag skulle vilja göra här. Fast för i år tar jag nog paus i den här delen av trädgården. Jag tror faktiskt att det bara är bra att låta idéerna växa och gro lite grann innan jag skördar dem!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig grönska du har i din trädgård. Känner igen det där med att vara trädgårdsnovis. Vi började arbeta med vår trädgård först förra året och jag är häpen över hur mycket jag lär mig i trädgården varje dag. Liza

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder! Visst är det underbart att gå ut och skörda av sina egna bär och grönsaker!

    SvaraRadera
  3. Jessica, grannen24 juni 2013 kl. 22:08

    Mums för både öga och gom! ;)

    SvaraRadera
  4. Men alltså jädrans!
    Vad mycket du har!
    Härligt att se, kan tänka mig att du är stolt över din trädgård.

    Ha bästa dagen idag/Hannis

    SvaraRadera
  5. DU har så fint bland dina egenodlingar! Allt verkar trivas bra där och jag håller helt med dig om det där med att låta saker stå för att se fina ut.
    Om vi kommer fram till att vi ska byta plats på uteköket och trädgårdslandet har jag tankar om smultron under ett äppelträd. Kan nog bli bra.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Wow så fint och hur det växer!

    SvaraRadera
  7. Åhhh så fint du fått det i köksträdgården och VAD det växer ... inte klokt vilken växtkraft !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!