måndag 8 oktober 2012

Schyssta lökar

Jodå, lökarna kom faktiskt ner i jorden igår. Det blev inget märkvärdigt i år, utan en storpack narcisser (Barret Browning) och 10 kirgislök (Purple Sensation) från mataffären. I övrigt håller jag tummarna för att de gamla tulpanlökarna behagar oss med sin närvaro även nästa vår.


Jag pillade ner dem i perennrabatterna, med tanke på hur trista lökväxter ser ut när de vissnar. Förhoppningsvis kan löken suga i sig näring i lugn och ro efter blomning, med bladen väl dolda av annan grönska. Inte ofta man planterar med annan prioritet i åtanke än själva blomningen...

9 kommentarer:

  1. Nästan så man får lite vårkänslor såhär på hösten när det är lökdags!
    Så spännande och så vackert det komemr att bli med lite nya schyssta lökar!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Det kommer säkert att fungera med perennerna, smart!
    Har också vissa "problem" med Ben och Jerry glassen, Phish Food är min favvo :)
    Jag har en sån maskin och visst blir det gott men en hel del pyssel är det för ganska lite glass, tror det finns bättre varianter.

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Mysigt att stoppa ner lökar så här på hösten.
    Tänk vad fint det blit till våren!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jessica, grannen8 oktober 2012 kl. 19:28

    Ser fram emot att njuta av dina nya schyssta lökar till våren, har blivit dåligt med läkshoppande här på andra sidan häcken!

    SvaraRadera
  5. Lökigt värre i glesbygd verkar det som! Men snyggt som attan blir det till våren - förhoppningsvis!

    Innan jag läste ditt förra inlägg trodde jag att det var en fågeltavla du köpt på loppis, men sen såg jag att den var en redig en. Underbar bild.

    Ha en härlig vecka!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Läste att ,man helst ska gräva upp lökarna när bladen torkat in och förvara de torrt.. sen plantera igen på hösten.. men orka!
    Hoppas inga rådjur irrar sig in i rabatterna..

    Kram från en till med schyssta lökar;)

    SvaraRadera
  7. Jag tänker så att perenner ska gärna dölja lökblasten. Lyckas ibland men ibland inte.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Alltid spännande att se vad som kommer upp till våren.
    I höst har jag alldeles glömt bort att gräva ner lite nytt..........

    Ha det gott,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  9. Inga lökar alls här i år...än ska jag väl tillägga. Det som möjligen skulle kunna stå på inköpslistan är väl i så fall vildtulpaner.
    Kram kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!