onsdag 13 juni 2012

Fjärilslavendel

Jag älskar lavendel i alla dess former, men läckrast av alla är nog ändå fjärilslavendel. Synd att hon inte är perenn, denna skönhet. Men det är ju inte värre än att man får kosta på sig att köpa en ny varje år, som den här, som jag köpte när det var marknad i byn härom helgen.



Jag planterade "vanlig" lavendel längs kanten på de tre små rosenrabatterna på södersidan av huset i höstas. Nu håller jag tummarna för att de kommer att växa till sig i sommar och bilda en schysst liten häck. (Ja, det där lät ju nästan dumt, men ni förstår nog...)

8 kommentarer:

  1. Vilken stor och maffig planta. Jag älskar också fjärilslavendel. ;am kan inte vara annat än lycklig i hennes närhet!

    SvaraRadera
  2. Ja hon e läcker, fjärilslavendeln! Har dock märkt att iaf i skyddat läge är lavendels i sig perenn, men kommer åter utan fjärilar, helt klart värd att plantera ute o chansa :)

    SvaraRadera
  3. Jag riktigt känner doften genom skärmen!

    SvaraRadera
  4. Lavendel är en favorit här också. Jag köpte några rosa i fjol som är på väg att slå ut nu. Har också frösått vit lavendel. Tänker mig också att de vita ska bli en schysst liten häck.

    Så vi kan väl hålla gemensamma tummar för våra häckar ;)

    SvaraRadera
  5. Den är jättefin! Kom på nu att det är ganska längesedan jag hade fjärilslavendel. Hm...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jo då...jag förstår, och lavendel är bra mot ohyra på rosorna så det var ett riktigt bra beslut!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åh, så vacker den är! Jag måste också skaffa en sån!!! Jag brukar alltid ha en stående på trappan!
    Lisa

    SvaraRadera
  8. De är så vackra! Ska se till att köpa en och ställa på trappan. De doftar så fantastiskt!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!