fredag 18 maj 2012

Nelly Moser

I bilen på vägen hem från Blekinge i eftermiddag fick jag sällskap av fröken Nelly Moser; en av de mer klassiska storblommiga klematissorterna. Jag tycker hon är så vacker, med sina randiga kronblad och läckra karamellfärger. 

Imorgon blir det plantering. Hon ska få växa i halvskugga på en spaljé mot den vita husväggen, i en av rabatterna på framsidan. 

Bild lånad från den här nätsidan.

Sen återstår våndan över om man ska klippa ner eller inte klippa ner. Jag har googlat lite och kommit fram till olika svar. En del säger att man ska vara varsam med saxen mot de klematisar som tillhör grupp 2 (vilket Nelly gör), andra säger att vid nyplantering ska man alltid vara brutal, ytterligare andra att åtminstone vänta med beskärning till efter första blomningen. 

Någon kunnig person där ute som kan reda ut frågetecknen åt mig, eller dela med sig av egna erfarenheter?

4 kommentarer:

  1. Kunnig eller ej men det jag har hört är att klematisar ska klippas ned vid plantering. Annars hinner inte rotsystemet bli tillräckligt stort för den delen ovan jord. DÅ kan vissnesjukan komma som ett brev på posten. Det är så svårt när det finns många olika råd och rön.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. En klematis gr2 blommar framförallt på fjolårsskotten. Om (när) du klipper ner den kommer den inte att blomma på dessa det året. Å andra sidan kommer den att sätta fler skott & förgrena sig bättre i år för blommning nästa år.
    Men en gr2 klematis blommar ofta om framemot sensommaren, då på årsskotten. Dessa kan den ju hinna få upp även om du klipper ner den nu (även om jag tvekar när det redan är mitten av maj).
    Vad gäller vissnesjuka som föregående talare skrev har jag ingen aning.
    Det bästa är nog egentligen att klippa ner den ganska rejält vid plantering och tyvärr få ingen eller mycket få blommor i år. Kommande år ska du dock inte klippa ner den helt utan bara gallra lite bland risiga grenar, och kanske klippa in några långa rankor för att få sensommarblommnor.
    Lycka till!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. Men vilken vacker pelargon.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!