tisdag 24 april 2012

Persikoblom

När jag fyllde 40 i somras fick jag ett litet persikoträd av mina kära väninnor A och A. Jag planterade den lilla plantan i lä mot husväggen på södersidan, för att på sikt kunna spaljéa (hmmm, det där verbet ser verkligen märkligt ut...) upp det mot väggen. 

Hela vintern har jag gått och småsneglat på mitt lilla träd, kommit med uppmuntrande växtkraftiga tillrop och hållt tummarna så det knakar för att det skulle överleva sin första frostsäsong. Mången gång har jag undrat om det verkligen kunde finnas liv i de bruna små pinnarna...


... men så häromdagen gav trädet mig svar på tal och lät sina grenar spricka upp och förvandlas till ett blommande mästerverk! Tjohooo, snart vankas det peach pie på Solhäll!

13 kommentarer:

  1. Men så fantastiskt! Tänk, att ha ett blommande persikoträd!!! Så glad dina väninnor ska vara också - alltid kul när saker blir lyckade, som man ger bort!
    Tänka sej, persikor va!!!!:)

    Du har säkert lyckats med dina positiva tillrop! Lova att rapportera om hur det artar sej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Åh så härligt med ett eget persikoträd, önskar jag kunde ha ett sånt...
    Kul att se att det överlevt när du tvivlat.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Åh, de har ju så vackra blommor! Tage fick ett valfritt träd i doppresent, med enda förbehållet att det ska vara något ätbart vi väljer. Det lutar åt ett persikoträd, så det ska bli kul att följa ditt! Vilken sort är det? Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Åhh ett eget persikoträd- vilken lycka!!! Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert!
    Tänk att du kanske kommer äta egenodlade persikor.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh, så vackert. Det kommer att bli helt rosaljuvligt när det blommar. Tänk om det dessutom blir frukt...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. Så lyxigt och exotiskt med ett persikoträd, och vackert dessutom. Tänk att ha egna persikor, jag säger då det..
    /Cia

    SvaraRadera
  8. Åh, vilket fint träd! Ljuvliga blommor minsann. Ja gillar ditt verb. Svenskan är så fantastisk eftersom man så lätt kan skapa verb av i stort sett alla substantiv.

    SvaraRadera
  9. Ljuvligt!!
    ...helt enkelt ;)

    SvaraRadera
  10. åhhh vilken vacker färg det var på blommorna. till och med de ser goda ut.

    SvaraRadera
  11. ** så vackert, hoppas ni får många goda persikor, kramiz/Emma**

    SvaraRadera
  12. Åh, vad vackert! Våra grannar har ett bamsestort persikoträd mot sin husfasad. Det kryllar av persikor på det varje år. :o)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Lovely, tänk o få ludna saftiga persikor! Inte illa..

    kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!