fredag 20 april 2012

Gult är kult

När jag var liten tyckte jag så synd om färgen gul. "Gult är fult" kändes lite sorgligt, på något sätt. I vuxnare ålder hade jag en gul period på 90-talet (hur många är ni inte därute som också har gult Höganäsporslin i köksskåpen?), men den liksom ebbade ut när 2000-talet kom. 

När vi blev med trädgård 2008 fick jag för mig att gult skulle vara en bannlyst färg i våra rabatter; en "regel" som jag har levt efter nästan ända till nu. Hur dum får man vara? - Den överdådigt blommande forsythian som lyser upp tillvaron just nu vill man ju inte vara utan! Och solrosorna jag planterade i kryddrabatten förra sommaren gav mersmak och ska upprepas i år. 


Kanske blir det lite andra gula inslag här och där. För nu när jag är 40 tycker jag som när jag var fyra: "Gult är inte fult, det är faktiskt riktigt kult!"

9 kommentarer:

  1. Ja det där med gult i rabatterna har jag aldrig förstått varför man inte vill ha. Det är ju jättefint.
    Och jag gillar verkligen gult.
    Önskar dig också en härlig helg kram från Maria ♥

    SvaraRadera
  2. Gult är INTE fult! Gult är glatt och inspirerande och får en på bra humör. Och tänk så många vilda blommor som är gula....fult??? Nääää! Naturen kan inte vara ful!
    Ha en härlig helg!
    Sussi

    SvaraRadera
  3. Håller med dig! Gult är verkligen en glad och rolig färg. Den lyser upp och är så livfull och sprallig. Det där med att gult inte skulle vara en "fin" färg tycker jag att vi struntar i... stackars de som måste leva tråkiga och färglösa liv...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Har ofta sagt att gult är fult, men har valt gula tapeter (på 90-talet) och gula blommor är fina, lyser ju upp våren så fint, men kläder, där går min gräns ;)
    Ha en fin helg, kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Själv hade jag gul-laserade väggar en period. Det kan man knappt tro idag.
    Och gult är fint, speciellt på blommor! Energigivande.

    Skön dag till dig!

    SvaraRadera
  6. Min J sa när hon var sisådär tre år och tyckte färg det ska man ha på sina kläder att gult är inte fult det är fint. Undrar hur hon tänker nu när det mesta ska vara svart? Gult i rabatten kan man antingen förstärka med rött, orange och lime då exploderar det kan jag lova! Eller dämpa med blekarare gula nyanser och vitt, en smaksak. Själv blir jag glad av färg och det är ju kul att vara glad eller hur?/Carina

    SvaraRadera
  7. Jag har också bannlyst gult i trädgården innan men det smyger sig in fler och fler gula inslag. Det blir ju så mycket roligare med lite färg!

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Gult på våren blir man bara glad av.

    SvaraRadera
  9. Det är roligt det du skriver om gult, vad är det egentligen för fel på gult, det är ju en glad färg. Jag har tänkt samma om mina växter med några undantag för primula och påskliljor och något mer. Men det är ju egentligen en jättefin färg och jag har haft gula tröjor genom åren och trivts jättebra.
    Fram för gult!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!