onsdag 14 september 2011

Kärleksört

En av mina absoluta favoritväxter är kärleksörten, som vi har på flera olika ställen i trädgården. Jag tycker den är underbar redan tidigt på sommaren, med sina saftiga tjocka blad, men allra vackrast är den naturligtvis så här års när den börjar slå ut i blom.

Snäll är den också, tycker om både sol och skugga och klarar av att stå nästan var som helst, tack vare de feta bladen som lagrar vatten. Fler växter med sådana egenskaper, tack!


Som slutkläm på dagens inlägg vill jag tacka för alla snälla kommentarer om vår lilla veranda. Tänk om man fick bjuda in er alla i tur och ordning på en kopp kvällste där ute; vilka härliga stunder det skulle vara!

11 kommentarer:

  1. Gillar oxå kärleksörten, väldigt användbar och tålig. Sedan har den ju så fint namn, bara det gör ju att man blir kär i den!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Visst är den så söt! Bara namnet! Otroligt vacker närbild!//Emelie

    SvaraRadera
  3. Ja visst är den fin! Blev själv förvånad över hur bra den går i norrläge. En råkade hamna där av misstag ihop med kompostjord.
    I söder är de så kraftiga att de välter åt sidorna vilket är rätt fult, men de går ju att stötta upp:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  4. vilken vacker bild! har läst din blogg länge nu o tycker den är toppen, Susanne

    SvaraRadera
  5. Jag tar med en termos med te och kommer gärna:)

    Gillar också kärleksört, bara namnet är ju underbart:)

    Sov gott.

    SvaraRadera
  6. Visst är det en härlig och tacksam växt?! Jag gillar den också. Att den drar till sig så mycket insekter är ju en annan bonus.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Kärleksörten är min absoluta favorit. Har många i mina rabatter och just nu gör de mig väldigt glad med deras vackra färger.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig bild! Nu ska jag se till att vi får kärleksörten i våra rabatter! Vill också glädja mig nu ;)
    Ha det så bra!
    Ute

    SvaraRadera
  9. Jag älskar kärleksört! Har ännu inte bestämt vilken del av min lilla trädgård som ska få äran än bara... // Anna

    SvaraRadera
  10. Kärleksörten är jättefin, skulle nog vilja ha den själv. :-)

    SvaraRadera
  11. Visst är den toppen, kärleksörten! Förutom att den är vacker är den ju perfekt som snittblomma också. Står hur länge som helst...

    Imorse plockade jag en stor bukett med kärleksört, luktärter och rosenflockel. Satte buketten i köket på jobbet. Det blev uppskattat!

    Tamara

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!