torsdag 5 maj 2011

Mme Lemione

När våra almar fälldes i höstas blev det tomt som attan på baksidan av huset. Inte för att döda träd är så himla piffiga i sig, men det kändes trots allt lite mer ombonat när de stod där. Dessutom gav de en smula insynsskydd mot grannhuset som ligger i slänten nedanför vårt. Jag sörjer dem faktiskt lite grann fortfarande, men å andra sidan har vi nu en "tom canvas" som ger oss chansen att skapa trädgården som vi verkligen vill ha den.

Redan innan vi fällde de gamla stammarna så spånade vi kring vad vi skulle plantera istället. I söndags var det dags att börja skrida till verket; sex ädelsyrénplantor av sorten Mme Lemione (vita blommor) planterades i vinkel alldeles nedanför en uppbyggd stenkant som markerar nivåskillnaden mellan gräsmatta och sluttning. (Jag ska försöka få ner två plantor till, men har naturligtvis stött på en jobbig rot som måste elimineras innan raden blir komplett...)


I nuläget ser det inte mycket ut för världen, men planen är att det ska bli som en liten avskärmande berså runt gårdspumpen och gräsplätten närmast huset. Får vi sedan lite ordning på den uppställda stegen, den ojämna träpanelen på "smatten", sopsäckarna och skrothögen på uppfarten och de kvarglömda trädgårdsredskapen vid ladan, så kan det nog bli riktigt fint på sikt, hehe!

Till helgen ska vårvärmen återvända, - nu får vi hålla tummarna så det knakar för att det verkligen blir så!

10 kommentarer:

  1. Trädrötter som är så sega....

    Jag välkomnar den utlovade värmen. Tog mössa på igår då det var väldigt kallt ute :-(

    Ha det fint

    SvaraRadera
  2. Vit syrén är så fint! Hoppas den växer snabbt som attan:)

    Ha en skön helg! Kämpa på med roten!

    Kram marie

    SvaraRadera
  3. Har en vit ädel syrén, kanske är det en sådan du nämner? Får kolla upp det..
    Det kommer bli fint med dina planer, hacka upp rötter är bra träning för kroppen!

    Ha en skön helg o må så gott!
    (Tänkte på dig när jag passerade Skåneland igår)

    SvaraRadera
  4. Mme Lemonie är så fin! VI har en som blivit ganska stor nu och jag älskar den. Er plan låter hur bra som helst.
    Saker som inte blivit gjorda ännu har vi nog alla, vi har det i alla fall och de tär nog lite det som är charmen - alltid nytt att ta tag i.

    Ja, kanske vi springer på varandra en dag!

    Kram Marina

    SvaraRadera
  5. Syren! Underbart!
    Tänk när det vuxit upp och du kan njuta av doften och blommorna.

    Skönt att höra att det är flera som har saker framme=))
    Känns som att jag lever i en icke perfekt värld just nu och till och med börjar trivas med det kaotiska.

    Fina helgen med sol till dig!

    SvaraRadera
  6. Det kommer bli hur fint som helst. En berså det ska jag också ha när jag blir stor. Jag tycker det ser hemtrevligt ut med redskapen mot ladan jag. kram

    SvaraRadera
  7. Anna-Karin - idag köpte jag tidningen där ert reportage är med i. Jättefint reportage, fint skrivet och så vackra bilder. Jag tycker det är så fantastiskt befriande att läsa om er som vågade dra i handbromsen, och valde att byta livsstil. Att dra ner på tempot, flytta till en ny plats och dra ner på alla materiella ting - så klokt!!!

    Att lyssna på det lilla hjärtat och gå efter magkänslan funkar alltid för mig tycker jag. Och att inte bry sig om vad andra runt omkring tycker - utan att lita på att man själv vet vad som är bäst för en själv :-).

    Ha en mysig fredag!
    Fredagskramar från mig /Åsa

    SvaraRadera
  8. Oj vad ni jobbar :) Ja, dessa rötter är mycket jobbiga att få bort. Men så fint det kommer att bli :)

    SvaraRadera
  9. Ja men då får du ju perfekt plats att ställa dina nymålade stolar...

    Fika i bersån, en svensk klassiker!

    SvaraRadera
  10. Åh, en berså med syrener. Det kommer bli så fint! Får mig att tänka tillbaka på min mormor & morfars när jag var liten. Dricka saft och mysa:)

    Trevlig helg!
    Kram Helena

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!