onsdag 11 augusti 2010

Spis

I köket på Solhäll står en gammal vit spis från Ankarsrum, som jag misstänker är äldre än jag själv. (Vilket betyder att den definitivt är medelålders...)


När vi köpte huset var ju tanken att vi skulle använda det som fritidsbostad, och eftersom spisen var hyfsat hel och ren och hade både plattor och ugn som fungerade alldeles förträffligt, så fanns det ingen anledning för oss att byta ut den just då.

Dessutom kändes det som om den passade väl in i den 50-talsstil vi ville ha i köket, - "bullig" och go' liksom.


En bekant som är kunnig på renovering/restaurering blev eld och lågor när han såg spisen och fick oss att lova att behålla den, och jag måste medge att jag med tiden blivit mer och mer förälskad i den själv.


I samband med flytten från "Storstad" grävde sambon fram den här fina och ytterst matchande äggklockan ur en av sina vindslådor:


Nu när vi bor på Solhäll permanent är spisen kanske inte så praktisk som en spis i ett modernt hem bör vara, - den har bara tre plattor och saknar grillfunktion på ugnen.

Kanske "dör" den av ålder snart, eller kanske den åker ut i en framtida köksrenovering, men tills dess får den bo kvar med oss!

9 kommentarer:

  1. Klart att spisen ska få vara kvar så länge som möjligt, hur ofta använder man fler än tre plattor. Grillfunktionen är väl inte heller något som du kommer sakna så ofta.

    Snygga scarfer du hittade, passar perfekt både till höstens kyliga långpromenader i Glesbygden och till shoppingbesöken i Storstan.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar spis!! Skulle försöka få den lagad om den går sönder. Har själv en Kockums spis från tidigt 60-tal, den tänker jag ta med mig om jag flyttar!!

    SvaraRadera
  3. Å jag hade en sådan när vi flyttade in i vårt hus som är byggt 65 den är verkligen snygg och bra skulle verkligen vilja ha en likadan igen!

    SvaraRadera
  4. Någon som läser här- jag har en Ankarsrum elspis från -68, men ett vred har losSnat så
    jag kan bara använda två plattor. Behöver " nytt" vred eller bara den lilla stålplattan inui vredet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att någon kan hjälpa dig!

      Radera
  5. Har hittat en Ankarsrum elspis på vinden i ett uthus. Vet inte om den fungerar och om den är värd att renovera. Någon som vet vad den är värd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du hade hittat den för 6 år sedan, hade jag kunnat tänka mig att köpa den. :-)
      Kanske kontakta tjejen som kommenterade här ovanför? Hon kanske är intresserad.

      Radera
  6. Hej.. gammal tråd men min dotter har köpt en lägenhet med just denna spisen, hon är rädd för att den kostar skjortan i el att använda, hur upplevde du din i energiförbrukning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga. Vi upplevde nog inte att den drog så extremt mycket, fast det gjorde den kanske jämfört med vad en modern spis drar. Fast på den tiden var ju elen så billig. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!