lördag 17 juli 2010

Astrid Lindgren flyttar in

Sommarvärmen har mer eller mindre slagit ut mig. Det känns som om allt man gör tar nästan dubbelt så lång tid som det borde göra. Men trots detta kan jag inte låta bli att "pula" i trädgården. - Det finns ju så mycket roligt man kan göra och så många fina växter jag vill ha!

Rosor passar bra till ett gammalt hus, och det finns verkligen mängder av olika sorter att frossa i. De rosor vi planterat hittills verkar dessutom trivas riktigt bra i vår trädgård, så det gör ju att man kan tänka sig fler.

Igår införskaffade vi två fina exemplar av den ljuvt ljusrosa rosen Astrid Lindgren. (Charmigt att den heter just så, då Astrid onekligen var en av min barndoms allra största hjältar!) Just den här nyansen är kanske den färg på rosor jag gillar bäst av alla.


Vi grävde ur en "minirabatt" i vinkeln mellan glasverandan och trappan, planterade rosen och stensatte sedan kanten med halva delen av en byggsats till en s.k. trädcirkel.


På den andra sidan trappan gjorde vi likadant. (Eftersom vinkeln inte riktigt är halvcirkelformad blev det två stenar över.)


Sedan fyllde vi på med ganska stora runda dekorstenar i en ljusare grå nyans än kantstenen.


Jag älskar rosor och jag älskar sten, - kombinationen blev jättebra, och det gick förvånansvärt snabbt att fixa till.

Håll nu tummarna för att Astrid ska trivas hos oss på Solhäll!

3 kommentarer:

  1. Det gör hon säkert! Lycka till!
    /marita

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen varmt! Jag förstår om du inte orkar hålla på förfullt.

    Verkligen fin rosplantering, jag hoppas att Astrid trivs, för det ser ut som om hon hör hemma där hos er på Solhäll!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att ni är på plats nu!
    Hemma är en härlig känsla.

    Vad fint det kommer att bli med rosorna runt trappan.
    Och med det namnet kan det inte bli annat än sagolikt!
    (visst var jag vitsig nu???)

    Hettan är olidlig i stan just nu så jag åker till badstrand varje dag=))

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!