söndag 7 mars 2010

Vårtecken och trädgårdsmässa

Nere i södra Skåne börjar vintern släppa sitt grepp. Det är nästintill barmark här i "Storstad", och när jag pendlar till jobbet 3 mil ytterligare söderut, är det inte mycket snö kvar ute på åkrarna där heller. När jag kliver av bussen och går till min arbetsplats går jag förbi trädgårdar där både snödroppar och vintergäck täcker marken!

Därför blev jag nästan lite besviken när vi kom upp till Solhäll i fredags kväll, och hela trädgården fortfarande var begravd under en flera decimeter tjock, stenhård snöskorpa. Fast det är väl inte för intet som "Glesbygd" kallas Skånes Norrland...

Solen kom iallafall fram under helgen, och fast vi hade minusgrader på termometern så blev det riktigt varmt och gott om man vände nässpetsen uppåt.

Min längtan efter vår fick iallafall sitt lystmäte mättat till viss del, för längs husgrunden på södersidan har krokusarna börjat titta upp!


Ännu mera vår hittade jag på Trädgårdsmässan, som ägt rum i "Storstad" torsdag till söndag. Jag tog mig dit i eftermiddag tillsammans med en väninna, och där fanns en hel del blomsterprakt att avnjuta.

Det kändes lite för tidigt att inhandla plantor som man ändå inte kommer kunna plantera ut på flera veckor, men några dahliaknölar och en påse senblommande lökar blev det iallafall.


Och så den här lille snigeln, gjuten i betong.


Den kommer passa förträffligt i trädgården på Solhäll, tillsammans med sina verkliga släktingar!

3 kommentarer:

  1. Men gaaaa! Jag vill också se gräs!
    Och vårblommor!
    Jag kan tänka mig att stå ut med doften av gödsel bara jag får känna våren...
    Desperat? Ja just nu=))

    SvaraRadera
  2. Känns så lååångt borta den där våren...

    Tack för din hälsning hos mig! :)

    SvaraRadera
  3. När jag läser ditt inlägg inser jag hur avlångt detta land igentligen är. Här i Södra Norrland är fortfarande all snö kvar och vi får nog vänta ytterligare några veckor innan vi får se krokusen kika fram.

    Å andra sidan kan jag passa på att njuta av lite mer skidåkning i solens härliga strålar. Det är nog vad jag förknippar med vårvinter!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!