tisdag 12 januari 2010

TV-inspiration

Jag har ett nytt favoritprogram på TV. Det går 17.50, måndag-torsdag, på Kanal 8 och heter Escape to the Country (BBC).

I programmet får man följa människor som är trötta på storstadslivet och längtar ut på landet. (Hmm, jag undrar varifrån jag känner igen det där temat...) En mäklare tar med familjerna ut för att titta på hus, och jisses vilka hus! Härliga, typiskt engelska gamla stenhus, med drömlika lantkök, öppna spisar och underbara trädgårdar, som ligger i de mest fantastiska landskap.

(Bild från The Med Homedoctor)

Hade man haft en sisådär 5-6-7 eller flera miljoner till övers, hade jag dragit till England redan imorgon!

Av de svenska "hus&hem"-programmen gillar jag Bygglov (TV4) bäst. Mija Kinning är faktiskt den enda inredaren jag skulle kunna tänka mig att ge fria händer hemma hos mig. (Även om det rent socialt nog skulle vara väldans underhållande att hänga ett par dagar med Simon Davies!)

Och nog har vi mer än ett framtida renoveringsprojekt som vi skulle behöva hjälp med på Solhäll. Vad tror ni till exempel om det i nuläget mer eller mindre obrukbara "masonitrummet" på ena halvan av vinden?


Eller den helt oisolerade torkvinden?


Om inte annat har vi flera små rum nere i källaren, som är så fula att de inte ens får vara med på kort, och som skulle behöva en rejäl make-over. Ett ordentligt pysselrum där nere hade varit toppen, eller en fräsch tvättstuga, eller varför inte ett hemma-spa!

Mmm, drömma är härligt!
Tills vidare ligger jag i soffan klockan 17.50 imorgon, och tittar på engelska drömhem.

2 kommentarer:

  1. Drömmer man inte så kommer man ingenstans! Ni har säkert massa andra projekt som prioriteras innan ni kommer igång med vinden och pysselrummet, jag vet hur det är. Det tog från okt 2008 tills nu att få klart vår ovanvåning och den är ju eg bara färdigbyggd, nu ska den inredas medans vi går vidare att renovera nästa del av huset...
    Det där programmet låter trevligt! Ska försöka komma ihåg att titta på det nästa vecka :) Kul också eftersom jag hoppas vår semester i sommar går med bil till engelska landsbygden!

    Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Din blogg får mig att längta till våren. Ert lilla hus, där i sidomenyn, ser så mysigt och sommrigt ut. Är trött på den smutsiga snön nu.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!