måndag 21 december 2009

Här va're gran!

I lördags köpte vi gran, som vi (mest jag) genast pyntade när vi kom hem till Solhäll. Den är sådär lagom stor och spretig, inte perfekt, men PÅ RIKTIGT! Så fullkomligt ljuvligt med doften av riktiga barr i stugan!


Eftersom vi har skaffat ett bokskåp till "röda rummet" fick granen inte plats i samma hörn som förra året, så i år testade vi att byta rum. Nu står den i gungstolens hörn i "gröna rummet", och man ser den även genom dörren när man sitter vid köksbordet. Det blev nice! (Gungstolen är förpassad till ladan till efter tjugondag knut!)

Det "bidde" röda och vita grejer på grenarna, och ett och annat halmpynt. Undertill står både den gamla bocken, och "nutcrackern" från USA, som jag fick i födelsedagspresent av min svägerska i somras. - Sverige möter USA, lite så där lagom!


På toppen stoltserar en gulnad plastängel, som införskaffades på Bra&Wessels (B&W) i Uppsala när jag var fem och ett halvt år gammal, julen 1976. Hon är mitt absoluta favoritjulpynt, och bättre plats för henne än vakandes över oss från ovan, kan man väl inte hitta!


Så får man blunda och njuta, och sjunga barndomens sorgligaste julvisa:

Du lilla gran
Du är så fin
Du doftar gott
Som terpentin
Vill ingen ha dig
Får jag väl ta dig
Som rövat bort dig
Ur skogen din

(Jag snyftade över så konstiga saker när jag var liten. Som när mamma kom på mina gator i Monopol, men det är en helt annan historia...)

1 kommentar:

  1. Mysigt inlägg!
    Bilden med granen fick till och med mig sugen på att skaffa gran, fick sån där lust att ligga på soffan och bara se den stå där och glimra.
    Härligt!

    Passar på att önska dig en God Jul!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!